Thursday, February 26, 2015

Terlalu Lama

Terlalu lama rasanya tidak mencoret di sini. Terlalu lama sehingga terasa kekok memulakan tulisan ini. Entah mengapa perancangan Allah hari ini membawa aku ke sini lagi. Jujur aku rindu membaitkan kata-kata hatiku, namun sedikit sebanyak rindu terubat bila mana aku bisa menulis di segenap alam maya melalui median-median lain. Dunia terlalu pantas berlalu sehingga aku lelah mendalami ilmu yang satu ini.

Harus apa aku baitkan untuk kali ini. Hidup. Cerita hidup tidak pernah tamat selagi hayat dikandung badan, selagi nyawa bersama jasad. Untuk seketika aku perlu menutup mata dan mencernakan kisah kehidupan ku dalam seringkas-ringkasnya. Hidup Terlalu Indah. Noktah. Bagi mereka yang bersyukur, setiap kehidupan ini sentiasa satu keindahan dan untuk kali ini jua aku antara yang berasa syukur dengan kehidupan ku.

Tidak semua perancanganku sama seperti perancangan Allah. Jika perlu aku detailkan rungutan dan sesalan yang ingin aku luahkan, seisi laut dalam pun belum tentu cukup untuk aku gambarkan. Manusia lemah seperti aku, terlalu byk mahunya, byk perancangannya, byk alasannya dan tidak pernah berasa cukup.

Namun, guruku mengajar. Hebat dewasa ini. Terlalu luas inteprestasi guru. Apa yang mengajar baik, yang membuka minda melapangkan fikiran meluaskan pandangan...itu guru ku. Tiada sempadan.
Oh ya, guruku mengajar yakin dengan perancangan Allah, yakin dengan janji Allah, hidup terus beristiqamah dan sesungguhnya membuat orang lain berasa gembira, itu kemanisan yang kau harus rasakan. Kau rasakan sekali, tentu berkali-kali ingin kau ulangi.

Melihat ke belakang, aku sudah semakin berusia, sisa -sisa hidupku ini Ya Allah biarlah berakhir di jalan yang engkau redhai. Melihat ke depan, jalan ku masih panjang. Aku ingin terus bersama hidayah mu.

Aku ( HambaMu, Anak, Isteri dan Ibu)

No comments: